Vi effektiviserar din träning!
 

Aktivitus Trailrace 1:e maj 2016



Loppet återkommer igen 2017, välkomna tillbaka!

Tävlingschef Tobias Belforth med crew

Frågor och svar 2016

Var?

Start sker nära Ögärdesvägen, se orange markering från parkeringen på Ögärdesvägen i Partille utanför Göteborg.
När?

Söndag 1:e maj 2016, första start kl:10:00
Hur?

Löpartävling i kuperad terräng nära Partille ock Kviberg i Göteborg över 14 km, 28 km eller 56 km.
Hur är banan?

Från startängen för Aktivitus Trailrace börjar utmaningen omedelbart med en lång sugande, teknisk backe. Stigen slingar sig sakta uppåt innan åsryggen korsas i väst-östlig riktning och det blir lite utför ner till Surktjärn
Strax efter Surktjärn kommer en av banans blötaste utmaningar, och den som går torrskodd från detta blöthål är antingen extremt spänstig eller har helt enkelt tur.

Nu vänder det söder ut igen längs spångar och tekniska stigar som kan bjuda på hög fart i sluttning ner mot Paradiset. Men tiden i Paradiset blir kort, en ny sugande backe är på gång.

När toppen är nådd så är det åter brant ned till vätskestationen. Där man kan få i sig lite energi innan de bär av ut och upp i skogen igen. En mycket lång och seg backe med endast några få partier att återhämta sig på. Stigen följer bergsryggen tills berget tar slut och där tar den oss ner mot blötmarkerna vid bergets norra ände.

Strax kommer banans mest lättlöpta del i form av en knappt 400 meter lång grusväg. Inte långt efter att du lämnat vägen så når du banans nordligaste punkt, mellan Åkersjön och Långvattnet och du har avverkat 2/3 av sträcken. Stigen är fortfarande teknisk och det är om vartannat uppför och nedför. Men nu är du snart nära den långa fantastisk sista sluttningen. Har du krafter kvar i benen och tungan rätt i mun, kan du verkligen ligga på här.

Plötsligt är skogen slut och det blir en knapp halvkilometer asfalt i svagt medlut ner mot målet.

Väl där får du glädjas åt att du precis avverkat ett riktigt tufft traillopp!
Kostar det något?

300:-, 400:- eller 500:- beroende på vilken distans du väljer att springa.
Hur anmäler jag mig?

Utlottade priser

Vinnande startnummer kommer meddelas efter loppet.
Kan man vinna något?

Gediget prisbord kommer lottas ut, även priser till dom snabbaste i dam och herr. Alla som deltar har chans att vinna fritt deltagande på Aktivitus ledarledda löpgrupper. Vi lottar också ut platser på våra kurser i effektiv löpteknik som går regelbundet. Många utlottade priser från våra sponsorer.
Bilder

Kommer läggas upp efter hand.
Finns det vätska & energi?

Vätskekontroll erbjuds ungefär på mitten av 14 km-varvet, då kommer även Cliffbars finnas. Skräpet får man dock hålla reda på själv.
Dusch och omklädning?

Granovahallen (Partille Tennis) Ögärdesvägen 2 B i Partille
Hur många platser finns det?

120 platser på 14km 100 platser på 28km och 60 på 56km
Var hämtar jag nummerlapp?

Information kommer
Kan man prova banan innan?

Information kommer. Håll också utkik på Aktivitus Facebooks eventsida för aktuella löppass.

Träning i terräng?

Ju sämre väder med regn, snö och lera desto roligare och mer utmanande är löpningen för min egen del. Jag ser ingen anledning att avsluta en löpsäsong bara för att solen inte skiner. Jag föredrar löpning i skogen på stigar då det är skonsamt för min kropp, utmanande för min fysik och min reaktionsförmåga. Mitt råd är att flytta ut löpningen i terrängen och sluta spring på asfalt i samma fart lika ofta och lika länge. Det sistnämnda är förövrigt ett bombsäkert sätt att inte utvecklas som löpare.

Utrustningen
Men det finns några saker att hålla koll på och det viktigaste är att använda utrustning som är anpassade efter de krav du ställer. Du behöver skor med grövre sula, så kallade trail eller terrängskor. Jag har skor med och utan isdubb. En bra pannlampa är ett måste. Idag är de effektiva, små och prisvärda. En reflexväst så du syns är också bra. Gällande kläder är det vanligt att man klär sig alldeles för varmt! En långärmad tunn tröja och långa tights ner till 5-8 grader fungerar. Är det kallare behövs en tunn löparjacka. Pannband, tunna vantar, mobilen och en pulsklocka med dina personliga träningszoner så är du redo. Vatten behövs inte för pass under timman.

Effekterna
Löpning på snö, is eller halt underlag gör att du måste vara snabb i fötterna. Kort markkontakt talar man inom löpteknik, och detta övar du effektivt höst/vinter. Löpning i lös snö är ungefär som att springa på tjockmattan, ni vet den i skolan. Segt, jobbigt och långsamt. Jättebra för din mjölksyratålighet. Låg fart med mjuk landning och hög ansträngning är rehab-konsulternas våta dröm. Här tränar du syreupptagningsförmåga och styrka effektivt med minimal skaderisk. Löpning i terräng och på snö ställer högre krav på din balans. Där är bålstabilitet och hållning en central punkt, check där också. Sammanfattningsvis blir du starkare, snabbare, lyckligare och snyggare av vinterlöpning i terräng! Och dina testvärden skjuter i höjden, det vet vi genom erfarenhet av tusentals tester på Aktivitus.

Mitt råd är att prova terränglöpning med ny utrustning med försiktighet i början för att låta kroppen vänja sig. Starta nu och öka efterhand så kommer du märka dina framsteg snabbt.

//Mattias Lundqvist, Test- och träningschef Aktivitus AB



Resultat 2015


PM 2016
9

PM2016

Frågor
+46 706 277090

Hitta till tävlingen


Partners